HISTOGRAM – opis i omówienie tematu
Co to jest histogram? | Jak używać histogramu?
Zapewne wielu początkujących w fotografii nieraz rozmyślało, co to jest ten histogram.
Tyle się o nim słyszy, dużo osób o nim mówi, ale jak go zrozumieć, jak do niego podchodzić?
Jest to bardzo proste, a umiejętne czytanie histogramu pozwoli Ci prawidłowo dobrać ekspozycję i bardzo ułatwi wykorzystanie możliwości swojego aparatu.
Co to jest histogram?
W najprostszych słowach można powiedzieć, że histogram to graficzny obraz naszego zdjęcia, który ukazany jest w postaci wykresu.
Jakie histogramy wyróżniamy? SKŁADOWE BARW RGB
Histogram RGB – jest to tak jakby główny histogram i tak będę go nazywać w tym artykule. Pokazuje całą składową światła, czyli wszystkich barw.
Do podstawowej kontroli nad zdjęciem wystarczy nam korzystanie z histogramu RGB, jednakże jeżeli chcemy mieć większą, pełną kontrolę także nad barwami to można skorzystać z histogramu dla każdej składowej barwy podstawowej.
Histogram dla każdej składowej barwy R – czerwony, G – zielony i B – niebieski.
Jak powinniśmy wiedzieć, to światło białe składa się ze wszystkich barw widzialnych.
W mieszaniu i tworzeniu barw światła całą rolę odgrywają trzy główne kolory. Jest to czerwony, niebieski i zielony. Mieszanie tych kolorów tworzy nam odmienne barwy.
- Tak na przykład zmieszanie niebieskiego z czerwienią da nam barwę purpurową – magentę.
- Zmieszanie niebieskiego z zielonym da nam kolor cyjanu.
- Gdy połączymy czerwony z zielonym stworzymy barwę żółtą.
- Natomiast kiedy zmieszamy czerwony z niebieskim i zielonym otrzymamy barwę białą.
Dla każdej z tych barw przedstawiany jest osobny histogram, dzięki czemu możemy zobaczyć, jak nasze barwy układają się na zdjęciu, ile danej barwy jest w cieniach, ile w światłach i to jakie jest jej natężenie.
Co ma wpływ na histogram? Co na nim odczytamy?
Na histogram największy wpływ będzie miało po prostu światło. To na histogramie możemy odczytać ilość zarejestrowanego światła. Zobaczymy, ile informacji mamy w cieniach, ile w półcieniach i ile w światłach. Sprawdzimy też, czy na zdjęciu występują smoliste czernie (niedoświetlenia) i przepalenia (prześwietlenia).
Jak pisałem powyżej, to histogram jest graficznym przedstawieniem obrazu na wykresie.
Histogram odczytujemy od strony lewej do prawej, a przynajmniej tak go tutaj będę opisywać.
Całkowicie po stronie lewej, na lewej krawędzi mamy smoliste czernie, następnie idąc w prawo znajdują się cienie, kawałek dalej półcienie, za nimi światła, przy końcu ostre światła (biele), a na samej prawej krawędzi są przepalenia.
Jeżeli chodzi o histogramy dla składowych RGB, czyli dla histogramów dla każdej z barw R, G i B to oczywiście musimy pamiętać, że wpływ na histogram dla każdej składowej RGB będzie mieć cała kompozycja naszego kadru. Więc jeżeli będziemy fotografować z nosem w trawie, to normalnym będzie to, że histogram G (dla zieleni) mocno wyskoczy do góry, gdyż zielenie traw będą przeważać w naszym kadrze. Tak samo w przypadku fotografii niebieskiego nieba, tylko tym razem na histogramie B (niebieskim) “wyskoczą” niebieskości.
Na histogramie możemy także odczytać kontrast naszego zdjęcia.
Gdy wykres jest “wąski” wtedy wiadomo, że zdjęcie jest mało kontrastowe, natomiast gdy jest szeroki i rozciąga się mocno od lewej do prawej strony, wtedy wiemy że zdjęcie jest mocno kontrastowe.
Poniżej znajdziecie trzy przykładowe histogramy dla różnych kontrastów na zdjęciu.
Dla przykładu zmieniłem kontrast w programie, ale to nie ma znaczenia, gdyż podczas fotografowania nasz histogram zachowuje się tak samo, jak podczas obróbki.
Jaki ustawić histogram, by zdjęcie było dobre?
Gdy fotografujemy, to najważniejszym jest, by histogram nie stykał się z żadną z krawędzi. Może być trochę przesunięty do lewej, trochę przesunięty do prawej, ale gdy nie dotyka prawej, czy lewej krawędzi, to możemy mieć pewność, że na naszym zdjęciu nie będzie przepaleń, czy smolistych czerni, w których to nie ma praktycznie żadnych informacji, a co za tym idzie szczegółów.
Najlepszym rozwiązaniem, no może najbardziej uniwersalnym, jest taka sytuacja, gdy wykres na histogramie jest idealnie pośrodku i nie dotyka żadnej z krawędzi. Wtedy mamy największe pole do popisu podczas wywoływania zdjęcia z RAW, czyli podczas jego postprodukcji (obróbki).
Natomiast gdy on będzie przesunięty trochę do lewej, czy do prawej to nic się nie dzieje. Po prostu mamy taką scenerię w naszym kadrze i jest to całkowicie normalne. Szczególnie w fotografii krajobrazowej, gdy to niemalże nigdy nie mamy równomiernego oświetlenia całej kompozycji zdjęcia.
Histogram będzie bardziej przesunięty do lewej, gdy na naszym zdjęciu będzie dużo ciemnych elementów, lub po prostu cienia i odwrotnie w przypadku, gdy będzie więcej świateł lub jasnych elementów, wtedy będzie on przesunięty do prawej.
Skąd mamy wiedzieć, czy przypadkiem nie prześwietliliśmy zdjęcia, albo czy jest ono niedoświetlone?
Tak wiem – powtarzam się, ale to po prostu bardzo ważne. Jeżeli widzimy, że wykres na naszym histogramie styka się z lewą krawędzią, to możemy być pewni, że na naszym zdjęciu są smoliste czernie. Im bardziej histogram dotyka lewej krawędzi tym więcej niedoświetleń na naszej fotografii. W przypadku prześwietleń sytuacja ma się dokładnie tak samo z taką różnicą, że wykres histogramu styka się z prawą stroną „ramki”.
Brak komentarzy